dimarts, 24 de desembre del 2013

La competència comunicativa i les quatre habilitats lingüístiques

Aprendre és un acte comunicatiu, per tant, des que som petits adquirim coneixements no només de gramàtica de la nostra llengua sinó que també aprenem els seus registres.


Segons Gumperz i Dell Hymes, '' la competència comunicativa és el terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social, les necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovada de motivacions, necessitats i experiències.''

L'existència d'una competència comunicativa implica que el parlant-oient ha de saber-se comunicar de manera eficaç. Però aquesta eficàcia només és possible si el parlant-oient domina perfectament les quatre habilitats lingüístiques (llegir, escriure, parlar i escoltar).

La competència comunicativa es manifesta tant en els sistemes primaris de comunicació (comunicació quotidiana: una trucada telefònica, una carta, una nota...) com en els sistemes secundaris (de major complexitat: conferencies,  foros, seminarios...).
Per tal d'aconseguir una bona comunicació en els diferents sistemes cal ser competent en les diferents habilitats lingüístiques;
-  Llegir: és el procés a través del qual es comprèn un text escrit. (llegir=comprendre)
- Escriure: és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
- Parlar: és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
- Escoltar: consisteix en comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un discurs o d'un missatge pronunciat oralment.

Les habilitats lingüístiques com millor s’aprenen és a través del seu ús, més que en activitats descontextualitzades. La utilització de la llengua en contextos d’ús afavoreix que els alumnes posin en funcionament estratègies comunicatives necessàries per desenvolupar la seva competència lingüística-comunicativa. 

Aprenem gràcies a la interacció. Tot i que cadascú de nosaltres és responsable del propi aprenentatge, necessitem dels altres per avançar i aprendre. 

El grup ha de ser el mitjà on s’expressi i es comparteixi el coneixement.


Per tal d'ajudar a formar ciutadans competens, és necessari donar molt d'émfasi en reforçar les quatre habilitats lingüístiques ja que, son la base de tots els coneixements futurs. 

Diferents experts diuen que la lectura és clau per a l'èxit educatiu. Segons l'informe PISA del 2009, el 13,5% dels estudiants de Primària no assoleixen les competències lectores bàsiques. Aquesta situació afecta el seu rendiment escolar en conjunt, ja que la manca de comprensió lectora porta a un baix rendiment en totes les matèries.
La Fundació Jaume Bofill porta a terme un conjunt d'activitats per fer front i millorar els diferents problemes que hi ha al voltant de l'educació. I han creat un projecte anomenat LECXIT que vol millorar la comprensió lectora dels infants involucrant escoles, famílies i voluntariat. És un programa que té per objectiu incrementar l'èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. (http://goo.gl/izVJTX)


Per tant, com podeu veure a la imatge podem afirmar que si es té un bon domini de les quatre habilitats lingüístiques és a dir, es dominen totes per igual, la persona pot tenir una bona capacitat comunicativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada